Peter Nieuwkerk: ‘De jonge versie van mij was ook al eigenwijs’THOLEN - In 2004 ging hij bij Budelpack werken, maar daar ging nog een hele weg aan vooraf. Peter volgde de opleiding International Management en was daarna niet meteen van plan om in het familiebedrijf te gaan werken. Hij besloot om eerst minimaal tien jaar lang zijn eigen weg te zoeken.En dat heb je ook gedaan?“Ja, ik heb tien jaar ervaring opgedaan bij drie verschillende werkgevers. Mijn broers, zus en ik konden daar onze eigen keuze in maken. Mijn vader heeft ons nooit gepusht, maar wel actief in betrokken. Na 9,5 jaar zat ik bij een Duitse werkgever en was het tijd voor een nieuwe stap. Budelpack was van twee naar dertien fabrieken gegroeid. Dus van een relatief klein bedrijf uitgegroeid naar een grote organisatie. Ik heb erover nagedacht, maar het volledige bedrijf leiden leek me niets voor mij. Een kleiner deel overnemen boeide me wel en paste beter bij mijn (on)kunde. Als de kans zich aanbood zou ik het wel leuk vinden om de voedingsmiddelentak over te nemen.”Waarom voedingsmiddelen?“Budelpack bestond destijds uit vier divisies: Food, Farma, Personal Care en Home Care. Ik heb meer affectie met food dan met shampoos en deodorant. Daarnaast wilde ik alleen doen wat ik écht leuk vond. Mijn sollicitatiegesprek was in Poortvliet (Food) en ik werd aangenomen. Zonder hulp van familie, maar wel met een extra controleslag. Veel mensen denken toch dat - als je vader de eigenaar is - je ‘zo maar’ wordt binnengehaald. Dat was dus niet het geval, het ging allemaal via de officiële weg. In 2005 werden Personal Care en Home Care de kernactiviteiten. Farma en Food behoorden toen dus niet meer tot de kern. Toen heb ik een plan gemaakt met de directie om ‘Food’ af te splitsen. Daarna was het de bedoeling dat ik de meerderheid van die tak zou overnemen. In 2007 heeft mijn vader de hele groep verkocht, behalve Budelpack Poortvliet. Uiteindelijk is het een natuurlijk proces geweest, met persoonlijke keuzes.”Maar jij had dat ondernemende in je?“Ja, dat moet je ook wel hebben. Ik vind een ondernemer iemand die in staat is van niets ‘iets’ te maken. Een andere belangrijke eigenschap van een ondernemer is dat je in staat bent ook de mensen mee te krijgen om samen te werken in de richting die je wilt gaan. Zonder dat je kunt zien waar je precies heen gaat. Dat is risico nemen en soms heel spannend. Het management en ik hadden in 2007 een keurig businessplan gemaakt. Dat liep met een schuine lijn omhoog voor de komende vijf jaar. Twee jaar laden doken we verschrikkelijk hard de crisis in. Ik heb het plan en de daadwerkelijke lijnen wel eens tegenover elkaar gezet, dat was één grote snavelbek. De verwachting en werkelijkheid liepen enorm uiteen. En dan kom ik op een derde eigenschap van een ondernemer: hij of zij moet er zijn in goede én slechte tijden! Ergens gaat dat tegen je natuur in, maar het is een geweldig leerproces.”Had je als kind ook al eigenschappen die je nu terugziet als ondernemer?“Toen ik jong was, wilde ik altijd wel iets onderscheidends doen. Dat komt in mijn ondernemerschap wel heel erg terug. Ik zag het in alles wat ik deed, er was altijd een bepaalde creativiteit. Ook de zelfstandigheid en het vooruitdenken herken ik uit mijn jeugd. Ik heb nooit moeite gehad om iets nieuws op te pakken of iets te visualiseren wat er nog niet was. Daarnaast was de jonge versie van mij ook al eigenwijs.Tonen jouw kinderen ook interesse in het bedrijf?“Nog niet echt. Natuurlijk hebben we het er over. Het ligt momenteel niet voor de hand, maar ik sluit het ook niet uit. Er is geen enkele vorm van verplichting, ze hebben ook hun eigen studies gekozen.”Tegenwoordig wordt de focus gelegd op minder verpakkingen. Wat merken jullie daarvan?“Het gebruik van minder verpakkingen is een heel goede ontwikkeling. We merken het zeker, alhoewel je het in de concrete aantallen nog maar moeilijk terugziet. Dit komt omdat er in de markt ook zaken gebeuren, waardoor de behoefte aan verpakkingsmateriaal gigantisch is gestegen. Wat momenteel gaande is, is verandering in het type verpakkingsmateriaal. Een verpakking moet bijvoorbeeld volledig recycleerbaar zijn of zelfs biologisch afbreekbaar. Dat zijn mooie ontwikkelingen.”Welke impact heeft de coronacrisis op Budelpack?“Voor onze omzet in Nederland is corona positief uitgevallen. Onze omzet in Polen is teruggelopen en begint nu weer op te lopen. Per saldo zullen het jaar met een goed resultaat gaan afsluiten. Gelukkig zijn we een hartstikke gezond bedrijf en het inzetten op nieuwe activiteiten, zoals Budelpack Fresh en Budelpack On Site, werpen nu hun vruchten af. Tien jaar geleden hadden we als foodtak één vestiging en inmiddels hebben we er vijf, waarvan twee in Nederland. Ons doel was toen al om meer risico te spreiden. Daar zijn we goed in geslaagd, maar ik vind dat we nog niet zijn waar we moeten zijn.”Is het ook lastiger om langetermijndoelen te hebben?“Voor ons werken langetermijnplannen nog steeds. We hebben een vijfjarenplan. Daar hebben we in staan: ‘The only certainty is uncertainty’. We bouwen ons businessmodel op onzekerheid. Dat was een ongelofelijke switch in ons denken. We moeten snel kunnen op- en afschalen. Een Poolse vestiging hebben wij bijvoorbeeld binnen drie maanden opgestart. Als die activiteiten daar moeten stoppen, zouden we binnen een maand weg kunnen zijn zonder kosten. Dat komt voort vanuit die keuze om te dealen met onzekerheid. Daardoor zijn we goed voorbereid.”Met wie wil jij aan de keukentafel zitten?“Ik heb geleerd dat ik de mensen met wie ik wil praten, maar het beste gewoon kan opzoeken. Ik heb daarin geen terughoudendheid en dat heb ik geleerd van mijn oudere baas. Het lijkt me wel heel interessant om Koningin Maxima eens te spreken. Ik vind haar een inspirerend persoon. Er is een Medisch Centrum naar haar vernoemd en daar behandelen ze ook kinderen met kanker. Als Budelpack zijn we bezig met een nieuwe activiteit die raakvlakken heeft met voeding en kinderen met kanker. Het zou heel boeiend zijn om hierover met Maxima te praten.” [n]
Source:
Peter Nieuwkerk: ‘De jonge versie van mij was ook al eigenwijs’