Support our familytree research !

USA-UK-German-French-Canada-Japan
Books Holland Italy

AuteurTopic: De stamboom vanaf Zondereigen  (gelezen 16310 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline webmasterTopic starter

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Join Date: okt 2010
  • Berichten: 31
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • -Locatie: Tholen
De stamboom vanaf Zondereigen
« Gepost op: december 01, 2010, 09:51:08 »
http://www.pzc.nl/regio/veel-reacties-op-stamboomonderzoek-1.1922014  2008

http://www.pzc.nl/regio/zeeuwse-wortels-gaan-ver-terug-1.1902998



Data op boogaart/bogaerde en andere schrijfwijzen (meertens instituut nu op)
https://www.cbgfamilienamen.nl/nfb/detail_naam.php?gba_naam=Boogaart&nfd_naam=Boogaart&info=aantal+en+verspreiding&operator=eq&taal=




De tekening van het wapen 
Boogaart is afkomstig uit het handschrift Schaep (ca.1630), inv.nr. 543, fol. 
71, aanwezig bij De Hoge Raad van Adel, te Den Haag. Het betreft hierbij de 
familie Boogaert uit Dordrecht, stammend uit Maerten Boogaert Gerritsz., 
vermeld 1436. Aangezien de omschrijving van het wapen Boogaert in mijn 
stamreeks identiek is met het wapen van het Dordtse geslacht, heb ik deze 
tekening gebruikt op mijn site-k.sigmund Wapen Mr.Nicolaas 
Adriaansz. Boogaart, veertigraad Delft 1634, overl. 20-1-1659 Wapen Boogaart uit 
J.Romijn Fries Edelboek 1753. (Gelijk aan Franse Bogaerde 
wapen)

 


Maart 2009
Heb confirmatie dat ik afstam van de Brabantse adelijke Henry Bogaerde,(1251?) zoals vermeld op K. Sigmunds kwartierstaat van Thoolse Boogaart

Daarmee is ook de familieconnectie met de Rosevelts bewezen!

varianten en/of samenstellingen: Bangert, Baumgardt, Baumgart, Baumgarte, Baumgarten, Baumgartner (ä), Cremer von Baumgarten. Bogaard, Uijt de Bogaard, Uijt den Bogaard, Uit den Bogaard, Uitten Bogaard, Van den Bogaard, Bogaards, Bogaardt, Uijt den Bogaardt, Uit den Bogaardt, Van den Bogaardt, Bogaars, Bogaart, Uijtten Bogaart, Uit den Bogaart, Uitten Bogaart, Van den Bogaart, Bogaarts, Bogaartz, Bogaerd, Van den Bogaerd, Van den Bogaerde, Bogaerds, Bogaerdt, Van Bogaerdt, Bogaers, Bogaert, Van Bogaert, Van den Bogaert, Bogaerts, Bogard, Bogards, Bogardus, Van den Bogart, Boger, Böger, Bogerd, Van den Bogerd, Van den Bogerds, Bogerman, Bogers, Bogert, Van den Bogert, Van den Bongaard, Bongaards, Bongaardt, Van den Bongaardt, Bongaars, Bongaart, Van den Bongaarth, Bongaarts, Van den Bongaert, Bongaerts, Bongaertz, Bongard, Van den Bongard, Van den Bongardt, Van den Bongarth, Bongarts, Bongartz, Bonger, Bongers, Bongertman, Boogaard, Uit den Boogaard, Uitten Boogaard, Van Boogaard, Boogaards, Boogaardt, Uit de Boogaardt, Uijt de Boogaardt, Uijt den Boogaardt, Van den Boogaardt, Boogaars, Boogaart, Uit den Boogaart, Uitten Boogaart, Van den Boogaart, Boogaarts, Boogaerdt, Boogaerdt 't Hooft, Boogaers, Boogaert, Van den Boogaert, Boogaerts, Van den Boogard, Van den Boogart, Boogerd, Van den Boogerd, Boogerds, Boogerman, Boogers, Boogert, Den Boogert, Van den Boogert, Boogertman, Boomgaard, Van den Boomgaard, Boomgaarden, Boomgaards, Boomgaars, Boomgaart, Boomgaerts, Richter Uitdenbogaardt, Uijtdeboogaardt, Uijtenbogaard, Uijtenbogaardt, Uijtenbogaart, Uijttenbogaard, Uijttenboogaard, Uijttenboogaart, Uitdenbogaard, Uitdenbogaardt, Uitdenbogaart, Uitdenbogerd, Uitdenbogert, Uitdenboogaard, Uitdenboogaardt, Uitenbogaard, Uitenbogaart, Uitenbogerd, Uitenbogert, Uitenboogaard, Uitenboogaardt, Uitenboogaart, Uittenbogaard, Uittenbogaardt, Uittenbogaart, Uittenbogaert, Uittenbogerd, Uittenbogert, Uittenboogaard, Uittenboogerd. Bugard, Bugar.

Zeeuwse wortels gaan ver terug
Maar Cees Boogaart uit Oud-Vossemeer spande de kroon ;-)
Veel reacties op stamboomonderzoek

Heb een kopie van een 900+ pagina’s handgeschreven manuscript/boek wat tussen 1895 en 1935 geschreven en vergaard is door een B. Boogaard(t) ver familielid van me, waarschijnlijk uit s'Gravenhage. Ik zoek familieleden van deze Boogaard waarschijnlijk geboren tussen 1850-1870 denk ik, en gestorven tussen 1935- 1950?.

Ik wil dit familielid die dit immens werk heeft verzet alle credit geven die hij verdient. Dus als er iemand is die weet heeft van een Boogaard die continu met zijn familie-stamboom bezig was? Heeft iemand meer informatie van/over hem, misschien een portret?

De Bogaerdes blijken in de grimbergse oorlog van 1130 al mee gevochten te hebben. Machtig interresant, vooral de oudste stukken die die man nauwgezet overgeschreven heeft, bij gebrek aan kopieermachines etc.

Ik heb inmiddels al contact gehad met Bogarts, Boogert en Boogerd en zij hebben o.m. de wens die ik ook heb.

Namelijk dat we niet allemaal hetzelfde wiel gaan uitvinden !!

Omdat ik inmiddels maar zat ruimte op internet heb, ben ik een layout voor een werkwijze aan t uitbroeden waarbij contact via 't internet centraal staat. En wil ik mijn ruimte en kennis daarvoor beschikbaar stellen. 't makkelijkste lijkt mij dat eenieder z'n eigen tak en plaats uitzoekt, (ik dus oud vossemeer en ro(o)sevelt in t bijzonder en uiteraard ook t eiland tholen.) en dat via omzetting naar beveiligde pdf dat beschikbaar kan stellen. In een later stadium kan daar een deel van de Bogaerde encyclopedie/reeks van gemaakt worden bijvoorbeeld.

Bogaerde's en verwanten zijn er in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Belgie, Indonesie, Verenigde Staten, Zuid Afrika en noem maar op. Denemarken en Noorwegen waar we de naam Boghard tegen komen en vandaag de dag nog ene Henry Boghard precies zoals onze naam geschreven werd in de begin periode.

Mijn (onze) interesse, werk zal in de eerste plaats gericht zijn op uitwerking van de lijnen van de Brabantse adelijke familie met wapen zoals vermeld.

Er zijn andere Bogaart families die oftewel (nog) niet gelinkt zijn, of waar duidelijk is dat er geen link is.


Ik zit, mede door mijn stamboomonderzoek, al langer te zoeken naar een methode om de families Boogaart en Bosters, in eerste plaats vanwege mijn ouders, wat meer te kunnen informeren en ook contacten te leggen, niet enkel met de tantes en ooms maar ook met neven en nichten, kinderen, kleinkinderen.
Wie kent dat niet dat je denkt, van wie is er dat een?
Zodra virtueel dorp klaar is met zijn chat-hyveslike-forum-personal messages enzo, komen er kopieen daarvan op aparte plaats, speciaal gericht op familie boogaart en bosters, ieder apart.
december 2010-Ben nu bezig aan die 2 sites! Boogaart als eerste!.
Ga al dit genealogie spul HIER niet meer updaten, dat wordt gekopieerd/verplaatst naar die adressen.

Iedereen, lid van 1 van beide families, kan een profiel aanmaken, liefst met foto en gegevens en kunnen dan op een super gemakkelijke manier contact maken en houden met de rest van de familie. Zelfs videochat via skype enzo is mogelijk
In latere instantie kunnen ook andere takken van Boogaart en Bosters aansluiten, bv de takken uit Rotterdam en Den Haag van boogaart die ik al ken en ook bv de tak Bosschaert uit Antwerpen, Belgie.
Bedoeling is dat iedere familie z'n eigen afgeschermde ruimte heeft, maar ook een ruimte voro contact met andere takken.
Gasten of andere leden van die sites kunnen dan enkel t algemene nieuws van de families lezen.



Ook grappig Denijs Boogerd uit Lisse, waarmee ik samen met Ton Boogert uit Doorn, de stamboom aan t uitpluizen ben, heeft uitgevonden dat de naam Bogaerde niet de naam is van een mannelijke lijn, maar van een moeder.
Kortweg gezegd, als iemand tegen me zegt: bloody bastard, moet ik hem gelijk geven..
Het is namelijk Heer Arnout van Oijenbrugge die dat wapen draagt.
Zijn oudste (bastaard)zoon heette Willem van den Bogaerde, zijn 2e (echte) zoon Henric van Oijenbrugge. Toentertijd keek men niet zo nauw, en kregen bastaardzonen dikwijls dezelfde rechten als echte, maar hij droeg dus wel de achternaam van de moeder.
Dus als ik t nu goed begrijp voert mijn DNA terug naar waarschijnlijk die Willem, maar ook die van van Oijenbrugge alsook de vader van die vrouw Bogaerde, of ben ik nu de draad kwijt!?
Denijs Boogerd vond dit door de palenstelen te bekijken in het epos over de Grimbergse oorlog 1129-1159[.
Ja als je eenmaal gaat zoeken.....

De Boogaart familie kwam oorspronkelijk van Belgie (Lille St. Pierre)(bij Hoogstraten), Zondereigen,Poppel,Baarle
Lage Mierde, Moerstraten en toen t eiland Tholen.
De takken verspreiden zich over heel Belgie en Nederland, ook de tak in Delft, met de beschermheren van Johannes Vermeer, is afkomstig uit deze Brabantse adelijke familie. (Toen heette dat nog Toxandrie ipv Noord Brabant)
Andere familienamen (stambomen) in dat manuscript die geheel of gedeeltelijk zijn opgenomen
(dan bedoel ik dus niet alle aangetrouwden):

Backer, Back(x),Basyn,Bax,Beaumont(van),Beresteyn (van), Berg, Berge (van den),
Betsmans, Beylanus (van), Blyenburch (van), Boeye, Boogaert van Alblasserdam,
Briel, Brouwers, Burch (van der), Capelle (van de), Couwenburch (van), Couwerve (van), Dam (van),
Driel (van), Druyts,
Dunenburg (van), Dussen (van der), Eewout Helmiss,
Esch (Est) (van der),Geen (van), Geluk, Gorop ( Gorp ,
Gurp) (van der), Graeff (van der), Groenewegen v d Made, Hage,
Hallinck, Hase Oom, Heerjansdam (van), Helm (van den), Heloma (van),
Hoecke (van) Houck, Juede (de), Liens,Lodesteyn (van), Luyten, Macare,
Manteau, Marez (de), Merens, Merwede (van der), Naerssen (van), Nisse (van der),
oeveren (van), Oomen, Pous, Roeters, Rosevelt - Roosevelt (van),
Rouck (de), Sandelyn, Santen (van), Schaluynen (van), Scharre,
Schipper, Schout gen Spiegel, Severdonck (van), Slootmaker, Slype
(van),Spiering, Uyl, Verhofstadt, Vry (de), Weele (van der),
Wilden('s), Wilde (de), Winghe (van), Yden, Zebaers, Zeelmeker.

Boogaart Boogaard, (van den) verklaring: 1. Plaatsaanduiding: wonend bij een boomgaard. 2. Ontstaan uit het patroniem Bogaart, dat teruggaat op de voornaam Borghard. Denemarken en Noorwegen waar we de naam Boghard tegen komen en vandaag de dag nog ene Henry Boghard precies zoals onze naam geschreven werd in de begin periode.
Misschien dat ook dat DNA onderzoek hier meer licht op kan werpen!? naamsvermeldingen en literatuurreferenties:

• "De namen waaraan het appellatief boomgaard ten grondslag ligt, kunnen op fonologische gronden in drie groepen verdeeld worden. De eerste groep heeft het oorspronkelijke consonantisme bewaard; het betreft naamtypen als Uit den Boomgaard en Van den Boomgaard. De twee andere groepen vertonen wijzigingen in het woordinterne cluster mg, de eerste door aanpassing van de nasaal aan de fricatief g, de tweede door een volledige eliminering van de nasaal. Resultaten van de beide feitelijke ontwikkelingen zijn naamtypen als resp. Bongers en Bogaars. (...) Volgens bepaalde criteria beschouwd, zijn er van de drie naamtypen in Nederland totaal ruim 100 varianten in gebruik. Het aantal dragers van wat ik nu de oorspronkelijke vorm noem, Boomgaard, bedraagt 509; Bongersen e.d. waren er in 1947 4065, de naam Bogaars kende 16.093 vertegenwoordigers. In percentages: Boomgaard 2%, Bongers 20% en Bogaars 78%. (...) In het Middelnederlands van voor 1301 (Corpus Gysseling) komen de volgende varianten van het woord (appellatief plus eventueel proprium) voor: boemgaard (9x), boengaard (107x), bongaard (21x) en bogaard (6x); totaal 143. De percentages zijn hier: boemgaard 6%, boengaard + bongaard 89% en bogaard 5%. (...) Op grond van de afzonderlijke getallen ligt de conclusie voor de hand dat de oorspronkelijke vorm, eerstgenoemde dus, toen al op zijn retour was. (Het betreffen overigens voornamelijk attestaties uit Vlaamse teksten) [J. Stroop, 'Namen, appellatieven en fonologie', in: Taal en Tongval 45 (1993), nr 1, p 29-44].

• [H. Buitenhuis, 'Familienamen afgeleid van het woord boomgaard', in: Naamkunde 13 (1981), p 242-244].

• Uit de volgende stamreeks blijkt de ontwikkeling van Bogaert, met de varianten Borgaert en Borghert, naar Van den Boogaard: Pieter van den Boogaard, ged. Rijswijk 1784; zoon van Teunis van de Bogaard; zoon van Willem Dircksz van den Boogaart; zoon van Dirk Willemse (van de) Boogaart; zoon van Willem Dircs Bogert; zoon van Dirk Lenaertsz Bogaert; zoon van Lenert Claesz Boegert; zoon van Claes Dircxsen Boegert; zoon van Dirck Willemsz (Boegert); zoon van Willem Bogaert; kleinzoon Clemens Bogaert (Borgaert, Borghert) [Boogaard van den-1982, p 291, 431; vgl. GN (1984), p 430].

• Joannes van den Bogart, Weert 1682; vgl. Jan Boegart, Weert 1615, en Peter Bomgarts, 1674 [Poorters Weert, p 34].

--------------------------------------------------------------------------------

 kenmerken: patroniem adresnaam oude spelling vormverandering 


specifieke componenten: van den 


vergelijk: Boogaard Bogaard, van den Bongers 

Stamreeks Boogaart van Tholen

De tekening van het wapen Boogaart is afkomstig uit het handschrift Schaep (ca.1630), inv.nr. 543, fol. 71, aanwezig bij De Hoge Raad van Adel, te Den Haag. Het betreft hierbij de familie Boogaert uit Dordrecht, stammend uit Maerten Boogaert Gerritsz., vermeld 1436. Aangezien de omschrijving van het wapen Boogaert in mijn stamreeks identiek is met het wapen van het Dordtse geslacht, heb ik deze tekening gebruikt op mijn site- k.sigmund

Stamreeks Boogaart van Hoekse Waard

Onderzoek ook deze families die in mijn stamboom voorkomen:

Bosters, naamsvermeldingen en literatuurreferenties:
• Stamboom begint bij Michael Janssen Bosschert, ca. 1625 te Nieuw-Vossemeer [A.M. Bosters, Genealogie Bosters 1590-1980, een west-Brabantse familie uit Nieuw- Vossemeer, Voorburg 1981
zie ook Bosschaert

Ook de bekende Johfra (echte naam Johannes Franciscus Bosschaert?) zit in de (verre) familie
Havermans

« Laatst bewerkt op: juni 07, 2021, 04:56:15 door webmaster »

Offline webmasterTopic starter

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Join Date: okt 2010
  • Berichten: 31
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • -Locatie: Tholen
Nieuwe versie stamboom online!
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2012, 07:19:06 »
Hehe nieuwe versie stamboom online!!!  Nummer 1-2012

Uitgebreider, maar uiteraard nog lang niet klaar  :)
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2019, 03:38:20 door webmaster »

Offline webmasterTopic starter

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Join Date: okt 2010
  • Berichten: 31
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • -Locatie: Tholen
Re: De stamboom vanaf Zondereigen- nieuwe versie stamboom online!!!
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2019, 03:41:02 »

nieuwe versie stamboom online!!!  Nummer 2-2019

Uitgebreider, maar uiteraard nog lang niet klaar  :)


door in  adres te switchen van cwb5 de laatste naar cwb4  zie je evt. verschillen


hoop dat volgende versie sneller beschikbaar is, heb oude index gebruikt, nieuwe index heeft naam index2.htm
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2019, 03:43:26 door webmaster »

Offline webmasterTopic starter

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Join Date: okt 2010
  • Berichten: 31
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • -Locatie: Tholen
Re: De stamboom vanaf Zondereigen
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2019, 09:01:51 »
Ook grappig Denijs Boogerd uit Lisse, waarmee ik samen met Ton Boogert uit Doorn, de stamboom aan t uitpluizen ben, heeft uitgevonden dat de naam Bogaerde niet de naam is van een mannelijke lijn, maar van een moeder.

Het is namelijk Heer Arnout van Oijenbrugge die dat wapen draagt. (oyenbrugge) de held van de Grimbergse oorlog.

Zijn oudste (bastaard)zoon heette Willem van den Bogaerde, zijn 2e (echte) zoon Henric van Oijenbrugge. Toentertijd keek men niet zo nauw, en kregen bastaardzonen dikwijls dezelfde rechten als echte, maar hij droeg dus wel de achternaam van de moeder.
Dus als ik t nu goed begrijp voert mijn DNA terug naar waarschijnlijk die Willem, maar ook die van van Oijenbrugge alsook de vader van die vrouw Bogaerde.

Denijs Boogerd vond dit door de palenstelen te bekijken in het epos over de Grimbergse oorlog 1139-1159.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grimbergse_Oorlogen
https://www.dbnl.org/tekst/_gri001grim01_01/

Lees ook dit: https://www.dbnl.org/tekst/_lit003198501_01/_lit003198501_01_0030.php

en http://www.oudvossemeer.com/boogaart/cwb5/1265.htm en  http://www.kareldegrote.nl/manuscript_sijen.htm






Offline webmasterTopic starter

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Join Date: okt 2010
  • Berichten: 31
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • -Locatie: Tholen
Re: De stamboom vanaf Zondereigen - link in Zondereigen naar eigen stamboom
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2021, 11:50:38 »
Op https://www.amaliavansolms.org/component/docindexer/?task=download&id=281 staat vermelding
Heynric de Bogaerde 1251, website https://www.amaliavansolms.org/ is van de Heemkunde Kring Zondereigen.
Vandaar dat ze in 2001 750 jarig bestaan vierden, website is allang weg maar is nog op archive.org terug te vinden(gedeeltleijk)
op https://web.archive.org/web/20010703073414/http://www.zondereigen.be/
evenals archeologisch onderzoek aldaar https://web.archive.org/web/20081121093022/http://tijlv.studentenweb.org/archeonet/interview/zondereigen.html

Herman Jansen heeft mij en vader in 2011 rondgeleid
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2021, 12:21:16 door webmaster »