Auteur Topic: Aan de Keukentafel met Marchel van Dijke  (gelezen 65 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Feedbot

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 12140
Aan de Keukentafel met Marchel van Dijke
« Gepost op: mei 29, 2021, 09:34:30 pm »
Aan de Keukentafel met Marchel van Dijke

Marchel was als kind al vaak te vinden in het autobedrijf van zijn vader. Autotechniek liep daarna als een rode lijn door in zijn werkende leven. Hij heeft verschillende functies vervuld op dat gebied en er zelfs in lesgegeven. Het ondernemerschap bleef een droom en die kwam in 2016 in vervulling. Ondertussen beoefent hij zijn passie alweer vijf jaar uit onder de bedrijfsnaam Outdoor Camper Vans.Hoe kwam je erbij om Volkswagenbusjes om te bouwen naar campers?“Zelf heb ik jarenlang een caravan gehad en die vond ik altijd best intensief rijden. Ik was er in één keer helemaal klaar mee. Ik wilde wat meer bewegingsvrijheid en avontuur in mijn vakanties. Daarom ben ik zelf aan de slag gegaan om een Volkswagen Transporter om te bouwen tot camper. Iemand die het resultaat zag, vroeg of ik deze ook verkocht. Zo is het balletje gaan rollen.”Past dit beroep bij je persoonlijkheid?“Ja. Ik heb altijd gehouden van hobby’s zoals mountainbiken en windsurfen. Bij zo’n lifestyle past perfect een busje. Je kent het beeld wel: een surfer met zijn busje. Dat sprak mij heel erg aan. Het avontuurlijke en de vrijheid. Zelf ben ik ook avontuurlijk en hou van reizen. Ik kan ook niet wachten om weer weg te gaan. Ik zie het ook bij mijn klanten. Op het moment dat ze een bus hebben, gaan ze zo veel plannen maken! Je kunt ook lekker last-minute weg en hebt alles bij. Inclusief een plek om te slapen.”‘Wees eerlijk en noem ook de keerzijden van een product’Wat heb je als ondernemer volgens jou écht nodig?“Passie voor je vak. Ik kan ontzettend genieten van mensen die dat hebben. Mijn vrouw en ik waren eens in Italië en we kwamen binnen in een restaurantje, waar we meteen dat huiskamergevoel kregen. Alsof je bij een familie aan tafel stapte. Die beleving, daar blijf je over praten. Er zijn tegenwoordig steeds vaker autobedrijven die ‘campers erbij gaan doen’. Maar dat is toch anders, want dan ontbreekt vaak de ervaring. Ik heb zelf een camper en de passie ervoor deel ik heel graag. Op die manier raken mensen ook enthousiast. Ik adviseer kopers ook alleen wat ze op dat moment nodig hebben. Heel veel klanten geven aan dat ze blij zijn met een advies dat precies bij hun situatie past. Daarnaast zijn ze trots op hun eigen bus en daar wordt enthousiast over gepraat tijdens hun reizen. Dan wordt mijn naam vanzelf een keer genoemd. Mijn klanten maken op die manier weer reclame voor mij.”Kun jij het zien als een ondernemer zijn passie niet volgt?“Ja, ik zie vaak snel of iemand zijn werk van harte doet. Ik hoor wel eens ondernemers zeggen ‘het lukt niet’ of ‘de klanten zijn moeilijk’. Dan mis je die passie. Volgens mij zit je dan niet in de goede branche of doet geen werk vanuit je hart. Ik geloof ook heel sterk in de uitspraak ‘Wat je geeft, krijg je terug’. Dat is een hele belangrijke. Mensen moeten warm worden van jouw product of dienst en die warmte en passie moet je ook zelf uitstralen. Niet iedereen heeft dat.”Welke tips heb je voor andere ondernemers?“Hou vast aan waar je in gelooft als ondernemer en laat je niet van je pad afbrengen. Dat is het belangrijkste. Daarnaast is het essentieel om geen verwachtingen te scheppen die je niet waar kunt maken. Wees eerlijk en noem ook de keerzijden van een product. Ook belangrijk is om goed te luisteren en jezelf in de koper te verplaatsen. Elke klant is anders en heeft eigen wensen. Voor ondernemers die al langer bezig zijn, wil ik het volgende meegeven: Bekijk je bedrijf eens kritisch door de ogen van de klant. Wat zie je dan écht en hoe staat het erbij? Wat zou iemand denken die nog nooit bij jouw bedrijf binnen is geweest? Kijk uit voor bedrijfsblindheid.”Wat doe jij om jezelf te blijven ontwikkelen in het ondernemerschap?“Ondernemen betekent investeren in de toekomst. De klant en zijn behoefte verandert constant. Persoonlijk kijk ik altijd naar nieuwe mogelijkheden in de markt en soms is dit ook gewoon proberen en vragen aan de klant wat hij van het nieuw product of aanbod vindt. Het leuke aan ondernemen is dat je nooit echt weet of iets verkoopt of dat de klant er behoefte aan heeft. Je kunt soms nog zoveel onderzoek doen maar kansen komen altijd een een onverwachte hoek en het is belangrijk om daar snel en flexibel op te reageren. Ondernemen blijft soms je gevoel volgen. Persoonlijk verdiep ik mijzelf ook altijd in nieuwe producten, trainingen en certificering. De klant merkt heel snel of je kennis hebt van je eigen product want zij verdiepen zichzelf ook in het product wat ze willen kopen. Goede informatie naar de klant met kennis van je product is essentieel om iets te kunnen verkopen en tevreden klanten te houden.”Denk je dat we in de toekomst nog vakmannen gaan hebben?“Die passie voor een vak dat je uitoefent met je handen, is er weinig meer bij jongeren. Het is machtig mooi om te zien als sommigen dit gelukkig wel hebben. Een groot deel weet echter niet altijd wat ze echt wil. Jongeren willen wel werken, maar liever wel schone handen behouden. Beroepen waar je je fysiek voor moet inzetten, worden steeds minder populair. Ze komen er ook een stuk minder mee in aanraking. Vroeger kwam je met je vader binnen in een dorpsgarage en dan keek je mee. Nu lever je de sleutel af en weet je amper wat daarbinnen gebeurt. We moeten de jeugd daarin wel stimuleren. Er liggen nog zoveel kansen en mogelijkheden.”Met wie wil jij aan de keukentafel zitten?“Niet zozeer met een specifiek persoon, maar ik zou wel willen spreken met ondernemers die met niets begonnen zijn en een mooie onderneming hebben opgebouwd. Mensen die nooit opgeven en die creatief zijn. Persoonlijk probeer ik van iedere ondernemer iets te leren en ideeën op te doen. Ook interessant om te kijken of zaken bruikbaar zijn voor mijn eigen bedrijf. Ondernemen leer je met vallen en opstaan. Soms is een keer vallen erg leerzaam. Hier word je sterker van en zo’n val geeft je ook een nieuwe kijk op je bedrijf.”

Source: Aan de Keukentafel met Marchel van Dijke